تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی نوین

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی نوین

منبع نویسی بر اساس فرمت انجمن روانشناسی امریکا

شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت

انجمن روانشناسی امریکا) اقتباس شده است )Associasions Phsycological American از عبارت APA

و امروزه مرسومترین شیوه ماخذ نویسی در جهان به شمار می رود و بر همه شیوه های دیگری که برای تسریع در

نوشتن، تایپ و انتشارمورد استفاده قرارمی گیرند برتری دارد و از سوی بسیاری از مجلات و انجمن های علمی

مورد قبول واقع شده است. راهنمای این شیوه کتابی در حدود 1000 صفحه است .

بر سایر روش های رفرنس نویسی است به شرح زیر است: APA دلایلی که باعث برتری روش

معرفی شده است؛ (APA) - توسط انجمن روان شناسان آمریکا

- مورد قبول بسیاری از مجله ها و انجمن های علمی معتبر بین المللی است؛

- به طور مداوم مورد بازنگری قرار می گیرد؛

سازگار است؛ EndNote - با بسیاری از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی مانند

- توسط بسیاری از پایگاه های اطلاعات علمی مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوی اطلاعات می توان

اطلاعات را بر اساس آن دریافت کرد.

APA مهم ترین نکات منبع نویسی به شیوه ی

کتاب: با یک نویسنده:

– کریمی، یوسف ( 1375 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.

– کریمی، یوسف ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر

ارسباران.

– کریمی، ی. ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.

– وین رایت، ویلیام (بی تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادی شهاب ( 1386 ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف

اسلامی.

کتاب: با دو نویسنده:

– مارشال، کاترین و راسمن، گرچن ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی

1377 ). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی. )

.( – مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ( 1377

تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

کتاب: با سه نویسنده:

– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

نکته: منبع با بیش از شش نویسنده

اضافه می شود؛ « و همکاران » – منابعی که بیش از شش نویسنده دارند بعد از ششمین نویسنده

– بعضی صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نویسنده متن را طولانی می کند لذا ذکر نام سه نویسنده ی اول

نوشته شود. « و همکاران » کافی است و بعد از آن باید

– در متون فارسی کمتر منبعی می توان پیدا کرد که بیش از سه نویسنده داشته باشد، ولی در متون انگلیسی منابع با

بیش از سه نویسنده (به ویژه در مقاله های علمی) به طور مکرر مشاهده می شود.

مقاله: مجله

– اسدالهی، قربانعلی؛ یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام ( 1372 ). بررسی میزان مردودی وقبولی با رتبه تولد در دانش

، 1366 . پژوهش های روان شناختی، دوره 2، شماره 1و 2 - آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67

.32- ص 26

مقاله: مجموعه مقالات همایش ها

– خامسان، احمد ( 1386 ). چالش های ایجاد برنامه های دکتری برخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دروه

35 ). مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386 ، دانشگاه - های دکتری ایران (ص 24

پیام نور.

مقاله: کتاب های ویراستاری شده

– کتاب ویراستاری شده کتابی استکه هر فصل آن توسط یک یا چند نویسنده نگارش شده ولی مسئولیت کل

کتاب به عهده ویراستا(ران) است که مسئولیت تنظیم مطالب را بر عهده دارند.

– گیبس، گراهام ( 2003 ). ده سال بهبود یادگیری دانش آموز. در کریس راست (ویراستار): بهبود یادگیری دانش

26 ). بریتانیا: انتشارات دانشگاه آکسفورد. - آموز، (ص 9

مقاله: برخط (آنلاین / اینترنتی)

– دیلمقانی، میترا (بی تا). دانشگاه های مجازی: چالش ها و ضرورت ها. مقاله ارائه شده به کنفرانس آموزش

الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385

- استناد به اینترنت:

Laporte RE, Marler E, AKazawa S, Sauer F . The death of biomedical journal.

BMJ. 1995; 310: 1387-90. Available from: http:/www.bmj.com / bmj/archive.

Accessed September 26, 1996

– در استناد به منابع اینترنتی, در انتها, تاریخ دسترسی به منبع نیز قید می شود

منابع چاپ نشده: پایان نامه ها و گزارش های پژوهشی

– خامسان، احمد ( 1374 ). بررسی مقایسه ای ادراک خود در زمینه تحولی و سلامت روانی. پایان نامه

کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.

– خامسان، احمد؛ آیتی، محسن و تفضّلی مقدم، عباس ( 1380 ). بررسی مشکلات و نحوه گذراندن اوقات

فراغت دانشجویان دانشگاه بیرجند. گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشگاه بیرجند.

منبع نویسی از یک نویسنده با بیش از یک اثر در یک سال

– کریمی، یوسف ( 1387 الف). روان شناسی اجتماعی. تهران: رشد.

– کریمی، یوسف ( 1387 ب). روان شناسی شخصیت. تهران: آگه.

منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست

– معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان ( 1387 ). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران:

انتشارات سازمان ملی جوانان.

APA مهم ترین نکات ارجاع درون متن به شیوه ی

- در موقع نگارش متن باید در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء یا نگارش نویسنده است: بیان

کننده عقاید و ایده های نویسنده متن است؛ نقل قول مستقیم از نویسنده دیگر است (رونویسی شده)؛ نقل

قول غیر مستقیم از نویسنده دیگر است (اقتباس سده / مطلب نویسنده دیگری خوانده شده و با انشاء جدید

بیان می شود).

باید دقت نمود عمده متن باید انشاء نویسنده باشد. تعدد نقل « تألیف » – وقتی روی جلد متنی نوشته می شود

قول های مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهنده گردآوری مطلب است؛

– در نقل قول های مستقیم باید بسیار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقیم برای بیان یک تعریف از یک

نویسنده معتبر استفاده شود؛ نباید تعدد نقل قول مستقیم در متن وجود داشته باشد.

APA ارجاع درون متن به شیوه

( – (محمدی، 1387

( – (محمدی و احمدی، 1387

( – تا سه نویسنده (محمدی، احمدی و محمودی، 1387

( – بیش از سه نویسنده (محمدی، احمدی، محمودی و همکاران، 1387

( – نقل قول دست سوم: پیاژه ( 1973 ، به نقل از منصور، 1376

– در نقل قول مستقیم باید شماره صفحه داده شود و متنی که رونویسی شده “داخل گیومه” قرار گیرد.

– برای نقل قول های غیر مستقیم گذاشتن گیومه الزامی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.