تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی نوین

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی نوین

منبع نویسی بر اساس فرمت انجمن روانشناسی امریکا

شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت

انجمن روانشناسی امریکا) اقتباس شده است )Associasions Phsycological American از عبارت APA

و امروزه مرسومترین شیوه ماخذ نویسی در جهان به شمار می رود و بر همه شیوه های دیگری که برای تسریع در

نوشتن، تایپ و انتشارمورد استفاده قرارمی گیرند برتری دارد و از سوی بسیاری از مجلات و انجمن های علمی

مورد قبول واقع شده است. راهنمای این شیوه کتابی در حدود 1000 صفحه است .

بر سایر روش های رفرنس نویسی است به شرح زیر است: APA دلایلی که باعث برتری روش

معرفی شده است؛ (APA) - توسط انجمن روان شناسان آمریکا

- مورد قبول بسیاری از مجله ها و انجمن های علمی معتبر بین المللی است؛

- به طور مداوم مورد بازنگری قرار می گیرد؛

سازگار است؛ EndNote - با بسیاری از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی مانند

- توسط بسیاری از پایگاه های اطلاعات علمی مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوی اطلاعات می توان

اطلاعات را بر اساس آن دریافت کرد.

APA مهم ترین نکات منبع نویسی به شیوه ی

کتاب: با یک نویسنده:

– کریمی، یوسف ( 1375 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.

– کریمی، یوسف ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر

ارسباران.

– کریمی، ی. ( 1382 ). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.

– وین رایت، ویلیام (بی تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادی شهاب ( 1386 ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف

اسلامی.

کتاب: با دو نویسنده:

– مارشال، کاترین و راسمن، گرچن ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی

1377 ). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی. )

.( – مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. ( 1995 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ( 1377

تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

کتاب: با سه نویسنده:

– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

نکته: منبع با بیش از شش نویسنده

اضافه می شود؛ « و همکاران » – منابعی که بیش از شش نویسنده دارند بعد از ششمین نویسنده

– بعضی صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نویسنده متن را طولانی می کند لذا ذکر نام سه نویسنده ی اول

نوشته شود. « و همکاران » کافی است و بعد از آن باید

– در متون فارسی کمتر منبعی می توان پیدا کرد که بیش از سه نویسنده داشته باشد، ولی در متون انگلیسی منابع با

بیش از سه نویسنده (به ویژه در مقاله های علمی) به طور مکرر مشاهده می شود.

مقاله: مجله

– اسدالهی، قربانعلی؛ یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام ( 1372 ). بررسی میزان مردودی وقبولی با رتبه تولد در دانش

، 1366 . پژوهش های روان شناختی، دوره 2، شماره 1و 2 - آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67

.32- ص 26

مقاله: مجموعه مقالات همایش ها

– خامسان، احمد ( 1386 ). چالش های ایجاد برنامه های دکتری برخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دروه

35 ). مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386 ، دانشگاه - های دکتری ایران (ص 24

پیام نور.

مقاله: کتاب های ویراستاری شده

– کتاب ویراستاری شده کتابی استکه هر فصل آن توسط یک یا چند نویسنده نگارش شده ولی مسئولیت کل

کتاب به عهده ویراستا(ران) است که مسئولیت تنظیم مطالب را بر عهده دارند.

– گیبس، گراهام ( 2003 ). ده سال بهبود یادگیری دانش آموز. در کریس راست (ویراستار): بهبود یادگیری دانش

26 ). بریتانیا: انتشارات دانشگاه آکسفورد. - آموز، (ص 9

مقاله: برخط (آنلاین / اینترنتی)

– دیلمقانی، میترا (بی تا). دانشگاه های مجازی: چالش ها و ضرورت ها. مقاله ارائه شده به کنفرانس آموزش

الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385

- استناد به اینترنت:

Laporte RE, Marler E, AKazawa S, Sauer F . The death of biomedical journal.

BMJ. 1995; 310: 1387-90. Available from: http:/www.bmj.com / bmj/archive.

Accessed September 26, 1996

– در استناد به منابع اینترنتی, در انتها, تاریخ دسترسی به منبع نیز قید می شود

منابع چاپ نشده: پایان نامه ها و گزارش های پژوهشی

– خامسان، احمد ( 1374 ). بررسی مقایسه ای ادراک خود در زمینه تحولی و سلامت روانی. پایان نامه

کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.

– خامسان، احمد؛ آیتی، محسن و تفضّلی مقدم، عباس ( 1380 ). بررسی مشکلات و نحوه گذراندن اوقات

فراغت دانشجویان دانشگاه بیرجند. گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشگاه بیرجند.

منبع نویسی از یک نویسنده با بیش از یک اثر در یک سال

– کریمی، یوسف ( 1387 الف). روان شناسی اجتماعی. تهران: رشد.

– کریمی، یوسف ( 1387 ب). روان شناسی شخصیت. تهران: آگه.

منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست

– معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان ( 1387 ). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران:

انتشارات سازمان ملی جوانان.

APA مهم ترین نکات ارجاع درون متن به شیوه ی

- در موقع نگارش متن باید در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء یا نگارش نویسنده است: بیان

کننده عقاید و ایده های نویسنده متن است؛ نقل قول مستقیم از نویسنده دیگر است (رونویسی شده)؛ نقل

قول غیر مستقیم از نویسنده دیگر است (اقتباس سده / مطلب نویسنده دیگری خوانده شده و با انشاء جدید

بیان می شود).

باید دقت نمود عمده متن باید انشاء نویسنده باشد. تعدد نقل « تألیف » – وقتی روی جلد متنی نوشته می شود

قول های مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهنده گردآوری مطلب است؛

– در نقل قول های مستقیم باید بسیار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقیم برای بیان یک تعریف از یک

نویسنده معتبر استفاده شود؛ نباید تعدد نقل قول مستقیم در متن وجود داشته باشد.

APA ارجاع درون متن به شیوه

( – (محمدی، 1387

( – (محمدی و احمدی، 1387

( – تا سه نویسنده (محمدی، احمدی و محمودی، 1387

( – بیش از سه نویسنده (محمدی، احمدی، محمودی و همکاران، 1387

( – نقل قول دست سوم: پیاژه ( 1973 ، به نقل از منصور، 1376

– در نقل قول مستقیم باید شماره صفحه داده شود و متنی که رونویسی شده “داخل گیومه” قرار گیرد.

– برای نقل قول های غیر مستقیم گذاشتن گیومه الزامی نیست.

یادداشت علمی در مورد انواع نظریه های تحقیق

نظریه ها در مفهوم کلی قضایایی هستند که مطابق قواعد کامل شده اند به بیان دیگر این قضایا مطابق با قانون معین و بر اساس داده های قابل مشاهده به همدیگر مربوط شده اند از این قضایا به عنوان وسایلی برای پیش بینی و تبیین پدیده های قابل مشاهده استفاده می شود. به عبارت دیگر همبستگی درونی فرضیه های نظری که راهنمای پژوهشگران در مشاهده همبستگی میان پدیده هاست نظریه نامیده می شود. صرف نظر از اینکه نظریه چگونه طرح ریزی و بیان می شود و هدف مربوط به هم یعنی توصیف و تبیین را دنبال می کند. بدین ترتیب نظریه وسیله ای است که از طریق آن انبوهی از داده های مشاهده شده خلاصه می شوند. نظریه برای سازماندهی کردن مشاهدات بر اساس تشابه درونی ویژگی های انتخاب شده طرحی فراهم می کند. این تشابه ممکن است بر اساس شکل ظاهری و یا بر پایه وظایف مشترک باشد. گلدشتاین در سال 1969 نظریه را به چهار نوه به شکل زیر تقسیم بندی کرده است:

نظریه صوری: نظریه صوری قدیمی ترین نوع نظریه پردازی است. در این نظریه کوشش می شود که پدیده مورد نظر تبیین گردد. اما در این تبیین، پدیده به عواملی نسبت داده می شود که خود آنها پیچیده و مبهم هستند. به همین دلیل این نظریه از نقطه نظر علم مردود است. گونه دیگری از نظریه که احتمالا در دسته نظریه های صوری جای می گیرد، شامل نظریه هایی است که در تبیین پدیده ها تنها به آنها نامی جدید می دهند. مثال بارز این نوع تبیین، نظریه ای در انگیزش است که رفتار انسان را بر اساس غریزه تبیین می کند. در این نظریه گفته می شود که ارگانیسم اعمال معینی را به این دلیل انجام می دهد که به طور طبیعی باید چنین عمل کند.

نظریه قیاسی: نظریه قیاسی نظریه ای است که در آن برای تبیین از یک پدیده مشخص به عنوان مدل استفاده می شود. از آنجا که قیاس کامل نیست، نه این مدل و نه هیچ مدل دیگری نمی تواند به طور کامل روش هایی را که برای تبیین پدیده مورد نظر لازمند، عرضه کند. اشکال اساسی در ساختن نظریه از طریق قیاس این است که نظریه پرداز باید کلیه جوانب و عوامل تشکیل دهنده پدیده را که مبهم و مورد انتقاد هستند خوب بشناسد تا بتواند مدل مناسبی برای آن عرضه کند. البته هدف از ساختن مدل، درک بیش تر جنبه ها و عوامل تشکیل دهنده پدیده است. به همین دلیل نظریه پردازی از طریق روش قیاسی، مرحله آغازین و موقتی در ساختن نظریه علمی است.

نظریه تقلیلی: این نوع نظریه مشاهدات را بر اساس ماهیت فعالیت ها یا فرآیندهایی که آسانتر از مشاهده حادثه هستند، تبیین می کند. یکی از ویژگی های نظریه تقلیلی این است که عمل تبیین به طور مکرر ادامه پیدا می کند تا به پایین ترین سطح برسد. در نظریه تقلیلی ابتدا کوشش می شود که پدیده مورد نظر توصیف شود و سپس از طریق ترکیب فعالیت ها و فرآیندهای موجود نظام ساده تری برای تبیین به وجود آید.

نظریه تجریدی: در نظریه تجریدی، حوادث پیچیده بر اساس حوادث ساده تبیین می شوند(تقلیل گرایی) ولی حوادث ساده نه به عنوان واقعیت بلکه به عنوان توصیف دقیقی از روابط، مورد استفاده قرار می گیرند. ریاضیات زبان دقیق و روشنی برای نظریه تجریدی قابل قبول فراهم می سازد. بسیاری از فیلسوفان معتقدند که نظریه تجریدی بالاترین نوع نظریه است به گونه ای که باید راهنمای انواع نظریه های دیگر باشد.

اگر قادر باشیم مشاهدات را طبقه بندی و توصیف کنیم و همچنین اگر بتوانیم جریان وقوع حوادث را توصیف کنیم در این صورت آنچه را که باید بگوییم گفته ایم. به نظر می رسد که نظریه فقط به این دلیل وجود دارد که توصیف و طبقه بندی ها کامل و کافی نیستند. بدین ترتیب نظریه شامل کلیه زمینه های جهالت است. جمله اخیر کما بیش حقیقت دارد زیرا همیشه در مشاهدات ما اشتباهاتی وجود دارند و غالبا حوادث و پدیده هایی رخ می دهند که بنا به دلایلی قابل مشاهده نیستند. گاهی اوقات اشتباه به این سبب به وجود می آید که حادثه ای اتفاق می افتد ولی با روش های موجود نمی توان به چگونگی آن دست یافت. یک نظریه خوب باید قدرت پیش بینی داشته باشد که دقیق باشد. به عبارت دیگر باید بتواند پیش بینی داشته باشد که چه حادثه ای اتفاق خواهد افتاد و همچنین تبیین کند که چرا حادثه مورد نظر به این طرق رخ داده است.

یادداشت علمی

1 -   متغیر مستقل: متغیری است که پژوهشگر آن را دستکاری یا انتخاب می نماید تا تاثیر آن را بر متغیر دیگر مورد بررسی قرار دهد. تالیف: حسن پاشا شریفی، نسترن پاشا شریفی.تهران: سحن، 1380

مثال: بررسی نقش وضعیت اقتصادی خانواده بر پیشرفت تحصیلی

نقش وضعیت اقتصادی خانواده=متغیر مستقل

          2 -1 – متغیر وابسته: متغیری است که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد و بر اثر تغییرات آن تغییر            می کند

تالیف: حسن پاشا شریفی، نسترن پاشا شریفی.تهران: سحن، 1380

 مثال: بررسی نقش وضعیت اقتصادی خانواده بر پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی=متغیر وابسته

2-   متغیر کمی : به متغیری اطلاق می شود که ازنظر کمی تغییر می کند و تفاوتهای ناشی از این تغییرات با استفاده از عدد ثبت می شود و آنها را باهم جمع کرد. در واقع متغیر کمی، متغیرهایی هستند که انسان توانسته برای آنها واحد اندازه گیری و مبدا اندازه گیری معین کند مانند: قد ، وزن، یا هوشبهر

1-2 – متغیر کیفی: به متغیری گفته می شود که تفاوتهای ناشی از تغییرات آنها کیفی است . به عبارت دیگر متغیر کیفی متغیری است که پژوهشگر توانایی اندازه گیری آن را ندارد و ویژگی های آن را نمی توان به وسیله ارقام ریاضی نمایش داد و داده های آن را بوسیله کد یا نشانه ها بیان می کنند.

 تالیف: علی دلاور. تهران: موسسه نشر ویرایش، 1380

مثل: رنگ مو، جنس

3 – متغیر پیوسته : به متغیری پیوسته گفته می شود که بین دو واحد آن هر نقطه یا ارزشی را می توان انتخاب کرد. و از متغیر کمی گرفته شده است. مثل وزن، قد  یعنی اگر وزن حسین 58 کیلو گرم باشد می توان این وزن را دقیق تر و با وسایل اندازه گیری بهتر ، کمتر یا زیادتر کرد و مواقعی که بتوان این عدد را بصورت اعشاری و یا گرد نماییم این متغیر کمی پیوسته می باشد.

تالیف: حسن زاده، رمضان- مداح، محمد تقی- تهران ویرایش 85.

1-3- متغیر گسسته : به متغیری گسسته گفته می شود که بین دو واحد آن هر نقطه یا ارزش را نمی توان انتخاب کرد مثل: تعداد دفعات زنگ خوردن موبایل حسین یا تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه دانشگاه یزد.

4 – متغیر دو ارزشی :  متغیر دو ارزشی یا دو بخشی متغیری است که به آن فقط دو ارزش یا دو عدد داده می شود. تالیف: علی دلاور. تهران: موسسه نشر ویرایش، 1380

مثل: مرگ و حیات یا مرد و زن

1-4 – متغیر چند ارزشی: متغیری است که بیش از دو عدد یا ارزش به آن اختصاص داده می شود.

تالیف: علی دلاور. تهران: موسسه نشر ویرایش، 1380

مانند: سطح تحصیلی ، گروه های خونی.

5- متغیر مزاحم: به متغیری گفته می شود که به صورت فرضی بر پدیده مشاهده شده تاثیر می گذارد ولی قابل مشاهد اندازه گیری و دستکاری نیست و تاثیر آن باید از طریق تاثیر متغیرهای مستقل و تعدیل کننده بر رویدادهای قابل مشاهده مشخص شود.

تالیف: علی دلاور. تهران: موسسه نشر ویرایش، 1380

مثل: بررسی نقش وضعیت اقتصادی خانواده بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

متغیر مزاحم = شغل پدر و مادر

قسمت دوم سوالات

تاب آوری:

تعریف مفهومی تاب آوری:  عبارتست از ظرفیت افراد در مقابله با فشارهای روحی روانی را تاب آوری گویند.

تعریف عملیاتی تاب آوری:

مولتی مدیا یا چند رسانه ای:

تعریف مفهومی: به وسایل کمک آموزشی که در بهبود آموزش و یادگیری از آن استفاده می شود گفته می شود.

تعریف عملیاتی: به وسایل کمک آموزشی که در بهبود آموزش و یادگیری از آن استفاده می شود گفته می شود مثل: دوربین عکاسی و کامپیوتر.

قسمت سوم سوالات:

1 – مقیاس اسمی : که به مقیاسهای عددی نیز مشهورند و جزو محدودترین مقیاس ها هستند و به صورت دو ارزشی و چند ارزشی وجود دارد .

حافظ نیا. محمدرضا، ویراست 2. تهران انتشارات سمت. 1389

مثل: طرز تکلم، وضعیت ازدواج

2 – مقیاس ترتیبی :به مقیاس رتبه ای نیز مشهورند. با این روش علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود صفت، شدت یا ضعف آن را نیز می توان سنجید.

حافظ نیا. محمدرضا، ویراست 2. تهران انتشارات سمت. 1389

مثل: رتبه بندی دانشجویان بر اساس معدل آنها –  رتبه بندی سربازان یک گردان بر اساس تحصیلات در یک ردیف.

3 – مقیاس فاصله ای: این مقیاس علاوه بر این که از نظر صفت مورد مطالعه طبقه بندی می شوند و رتبه هر فرد تعیین می گردد بلکه تفاوت هر فرد از فرد دیگر را نیز می توان تعیین کرد.

تالیف: حسن پاشا شریفی، نسترن پاشا شریفی.تهران: سحن، 1380

مثل: اعتماد به نفس – دماسنج- انگیزه

4 – مقیاس نسبی: دقیق ترین مقیاس اندازه گیری است و مانند مقیاس فاصله است با این تفاوت که این مقیاس دارای نقطه صفر مطلق است که عنوان مبدا سنجش مورد استفاده قرار می گیرد.

مثل درجه های یک خط کش مدرج – نیرو- زمان- اندازه و وزن.